Icone a stelle e strisce nel Pasolini tentato dagli States
Keywords:
Pasolini, cinema, americanismoAbstract
Il saggio ripercorre la presenza dell’America, soprattutto cinematografica, nell’opera e nel pensiero di Pasolini. Nell’interessante storia di questo rapporto intermittente sono individuate quattro fasi: ad una prima apparizione della cultura del nuovo mondo nel dopoguerra friulano, subentra un successivo rigetto, corretto dal contatto diretto con la realtà statunitense. L’ultima fase dell’americanismo pasoliniano conosce tuttavia negli anni Settanta il ritorno alla posizione polemica del rifiuto, in parallelo con l’incupirsi pessimistico che connota il pensiero corsaro dell’ultimo Pasolini.
Star and Stripes Icons in Pasolini’s Enticement with the States
The essay traces the presence of America, especially its film, in the works and thought of Pasolini. In the interesting history of this on and off relationship four phases may be identified: a first appearance of the culture of the new world in Friuli after the Second World War, is followed by a form of rejection, which is then to be reshaped when Pasolini actually met with the American reality. The last phase of Pasolini’s Americanism in the early seventies recaptures the original polemical attitude of refusal, conjunctly with the growing pessimism connoting Pasolini’s thought of the time.
Downloads
References
Colombo, F. (1999): Siamo tutti in pericolo. Intervista a Pasolini, 1975. In P. P. Pasolini, Saggi sulla politica e sulla società (pp. 1722-1730). W. Siti & S. De Laude (Ed.). Milano: Mondadori.
Debord, G. (1967): La Société du Spectacle. Paris: Buchet-Chastel.
De Palma, M. (2009): Pasolini. Il documentario di poesia. Alessandria: Falsopiano.
Fallaci, O. (1999): Un marxista a New York, 1966. In P. P. Pasolini, Saggi sulla politica e sulla società (pp. 1597-1606). Ed. W. Siti e S. De Laude. Milano: Mondadori.
Gelli, P. (2010): Introduzione. In P. P. Pasolini, Poeta delle Ceneri (pp. 5-17). Firenze: Archinto.
Gordon, R. (1996): Pasolini. Forms of Subjectivity. New York: Oxford University Press.
Liverani, M. (2001): Pier Paolo Pasolini ritira la firma dal film La rabbia. In P. P. Pasolini, Per il cinema, II (pp. 3066-3072). Ed. W. Siti e F. Zabagli. Milano: Mondadori.
Pasolini, P. P. (Regia), (1961): Accattone.
Pasolini, P. P. (Regia), (1963): La ricotta.
Pasolini, P. P. (Regia), (1963): La rabbia.
Pasolini, P. P. (Regia), (1967): Che cosa sono le nuvole?
Pasolini, P. P. (1971): Trasumanar e organizzar. Milano: Garzanti.
Pasolini, P. P. (1998): Il sogno di una cosa, 1962. In P. P. Pasolini, Romanzi e racconti, II (s.p.). W. Siti & S. De Laude (Eds.). Milano: Mondadori.
Pasolini, P. P. (1998): Amado mio. In P. P. Pasolini, Romanzi e racconti, I (p. 263). W. Siti & S. De Laude (Eds.). Milano: Mondadori.
Pasolini, P. P. (1999): Guerra civile. In P. P. Pasolini, Saggi sulla letteratura e sull’arte, I (pp. 1429-1439). W. Siti & S. De Laude (Eds.). Milano: Mondadori.
Pasolini, P. P. (1999): La colpa non è dei teddy boys, 1959. In P. P. Pasolini, Saggi sulla politica e sulla società (pp. 92-98). W. Siti & S. De Laude (Eds.). Milano: Mondadori.
Pasolini, P. P. (1999): Il Pci ai giovani!! Nuovi Argomenti, 1968. In P. P. Pasolini, Saggi sulla letteratura e sull’arte, I (pp. 1440-1450). W. Siti & S. De Laude (Eds.). Milano: Mondadori.
Pasolini, P. P. (1999): Incontro col Living. Tempo, 1969. In P. P. Pasolini, Saggi sulla politica e sulla società (pp. 1205-1207). W. Siti & S. De Laude (Eds.). Milano: Mondadori.
Pasolini, P. P. (2001): La rabbia. In P. P. Pasolini, Per il cinema, I (pp. 353-404). W. Siti & F. Zabagli (Eds.). Milano: Mondadori.
Pasolini, P. P. (2001): Per il cinema, I. W. Siti & F. Zabagli (Eds.). Milano: Mondadori.
Pasolini, P. P. (2010): Poeta delle Ceneri. P. Gelli (Ed.). Firenze: Archinto.
Pasolini, P. P. (2013): La nebbiosa. G. Chiarcossi (Ed.). Pref. di A. Piccinini. Milano: il Saggiatore.
Subini, T. (2009): Pier Paolo Pasolini. La ricotta. Torino: Lindau.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors undertake to comply with the following conditions, which are considered accepted at the time of submission of their contributions.
The sending of a text implies that it is unpublished and not submitted to be published elsewhere.
1. If accepted, the author shall confer on the publisher the right to publish and distribute it both in paper form and in the online electronic edition. The published articles will be downloadable and made available in open access.
2. Provided that it correctly indicates that the first publication took place in the journal Oltreoceano. Rivista sulle migrazioni the author has the right to: a) reproduce the article in separate extracts or collected in a volume; b) publish the article on their personal website or teaching site provided that these sites are of a non-commercial nature; c) deposit the article in online archives of a non-commercial nature, linked to the institution they belong to or as part of projects for the non-commercial dissemination and open access of scientific works.
The use of contributions by third parties, for commercial or otherwise unauthorized purposes, is not allowed. The publisher declines all responsibility for the unauthorized use of the material published in the journal.