Pasolini e l’America
Keywords:
Pasolini, Stati Uniti, ricezione, legami mondo nuovoAbstract
Il saggio si riferisce al rapporto di Pasolini con l’America, a partire dal suo primo viaggio a New York nel 1966, all’incontro con Allen Ginsberg, e poi con Ezra Pound, che Pasolini intervistò nel 1967, a Venezia (in un patto di alleanza con Walt Whitman). Sono gli anni di
Trasumanar e organizzar (1971), le cui poesie parlano di un mondo che cambia e che, in America, prima degli assassini di Martin Luther King e Bob Kennedy, Pasolini aveva creduto possibile e ‘nuovo’.
Pasolini and America
The paper refers to Pasolini’s relationship with America, beginning with his first trip to New York in 1966, his meeting with Allen Ginsberg, and then (in a pact of alliance with Walt Whitman) with Ezra Pound, whom Pasolini interviewed in 1967, in Venice. These were the years of Trasumanar e organizzar (1971), a collection of poems (composed between 1965 and 1970) describing an ever changing world. According to Pasolini, before the assassinations of Bob Kennedy and Martin Luther King, the U.S. presented chances of renewal.
Downloads
References
Anderson, D. (1981): Breaking the silence: The interview of Vanni Ronsisvalle and Pier Paolo Pasolini with Ezra Pound in 1968. Paideuma, 10, pp. 331-345.
Bellocchio, P. (1989): L’autobiografia involontaria di Pier Paolo Pasolini. In P. Bellocchio, Dalla parte del torto (pp. 146-166). Torino: Einaudi.
Bondavalli, S. (2011): Giving Flowers to Policemen: Pasolini, Flower Children and Figli di papà. In B. Lawton & L. Bergonzoni (Eds.), Pier Paolo Pasolini (pp. 33-48). Washington: New Academia.
Cadel, F. (2009): Ezra Pound come simbolo e funzione nell’ultimo Pasolini. In E. Patti (Ed.), La nuova gioventù? (pp. 31-60). Genova: Joker.
Colaiacomo, P. (2007): L’eleganza faziosa - Pasolini e l’abito maschile. Venezia: Marsilio.
Contino, V. (1970): Ezra Pound In Italy. From the Pisan Cantos. Venezia: Gianfranco Ivancich.
Didi-Huberman, G. (2014/03/31): Rabbia poetica. Nota su Pier Paolo Pasolini. A. Mengoni (Ed., trad.). Recuperato da http://www.lavoroculturale.org/author/georges-didi-huberman/
Fallaci, O. (1999): Un marxista a New York. L’Europeo, 1966. In P. P. Pasolini, Saggi sulla politica e la società (pp. 1598-1606). Ed. W. Siti e S. De Laude. Milano: Mondadori.
Gordon, R. (1996): Pasolini: Forms of Subjectivity. Oxford: Clarendon press.
Pasolini, P. P. (2003): Egli o tu. In P. P. Pasolini, Tutte le poesie, II (pp. 9-12). W. Siti (Ed.). Milano: Mondadori.
Pasolini, P. P. (1999): Saggi sulla letteratura e sull’arte, I-II. W. Siti & S. De Laude (Eds.). Milano: Mondadori.
Pasolini, P. P. (1999): Guerra civile. Paese Sera, 1966. In P. P. Pasolini, Saggi sulla letteratura e sull’arte, I (pp. 1429-1439). W. Siti & S. De Laude (Eds.). Milano: Mondadori.
Pasolini, P. P. (2001): Per il cinema. W. Siti & F. Zabagli (Eds.). Milano: Mondadori.
Pasolini, P. P. (1999): Ladies and Gentlemen. In P. P. Pasolini, Saggi sulla letteratura e sull’arte, II (pp. 2710-2714). W. Siti & S. De Laude (Eds.). Milano: Mondadori.
Pasolini, P. P. (2003): L’enigma di Pio XII. Nuovi Argomenti, 1968. In P. P. Pasolini, Tutte le poesie, II (pp. 17-25). W. Siti (Ed.). Milano: Mondadori.
Pasolini, P. P. (2003): Charta (Sporca), 1971. In P. P. Pasolini, Tutte le poesie, II (pp. 115-119). W. Siti (Ed.). Milano: Mondadori.
Pasolini, P. P. (2003): Osservazioni vane, 1971. In P. P. Pasolini, Tutte le poesie, II (pp. 365-366). W. Siti (Ed.). Milano: Mondadori.
Pasolini, P. P. (2003): Bestemmia (1962-1967). In P. P. Pasolini, Tutte le poesie, II (pp. 995-1115). W. Siti (Ed.). Milano: Mondadori.
Pasolini, P. P. (2003): Marilyn. In P. P. Pasolini, Tutte le poesie, II (pp. 1322-1323). W. Siti (Ed.). Milano: Mondadori.
Pasolini, P. P. (2003): Poeta delle Ceneri. In P. P. Pasolini, Tutte le poesie, II (pp. 1261-1288). W. Siti (Ed.). Milano: Mondadori.
Pasolini, P. P. (2003): Tutte le poesie, I-II. W. Siti (Ed.). Milano: Mondadori.
Pasolini, P. P. (Regia), (2009): Appunti per un’Orestiade africana. Bologna: Cineteca di Bologna.
Ronsisvalle, V. (1985): Pasolini e Pound. Galleria, pp. 168-174.
Tomassini, F. (2014): Pasolini in America. La controcultura, il Living Theatre e la Beat Generation. Oblio. Osservatorio Bibliografico della Letteratura Otto-novecentesca, IV, 16, pp. 64-72.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors undertake to comply with the following conditions, which are considered accepted at the time of submission of their contributions.
The sending of a text implies that it is unpublished and not submitted to be published elsewhere.
1. If accepted, the author shall confer on the publisher the right to publish and distribute it both in paper form and in the online electronic edition. The published articles will be downloadable and made available in open access.
2. Provided that it correctly indicates that the first publication took place in the journal Oltreoceano. Rivista sulle migrazioni the author has the right to: a) reproduce the article in separate extracts or collected in a volume; b) publish the article on their personal website or teaching site provided that these sites are of a non-commercial nature; c) deposit the article in online archives of a non-commercial nature, linked to the institution they belong to or as part of projects for the non-commercial dissemination and open access of scientific works.
The use of contributions by third parties, for commercial or otherwise unauthorized purposes, is not allowed. The publisher declines all responsibility for the unauthorized use of the material published in the journal.